Vragen door leden van de gemeenteraad (via griffie)

                                                                                     Gemeente Amersfoort

 

 

 

 

 

Vragen

 

2007, nummer 150

 

 

 

                                                                                                                               DOCS.nr. 2630941

__________________________________________________________________________________

 

VRAGEN van de raadsleden K. Kraanen en R. Smit (BPA) inzake verkeersveiligheid Kattenbroek/Vathorst gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (SOB, nr. 2620275; ontvangen d.d. 19 december 2007).

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 15 januari 2008)

__________________________________________________________________________________

 

 

Inleiding: 1. Recentelijk ben ik mee geweest op de route via Kattenbroek naar Vathorst die gebruikt

wordt om gehandicapten kinderen af te zetten op de Wageningseberg in Vathorst. Op het

Haf in Kattenbroek doet zich een erg onoverzichtelijke situatie voor waarbij de straat twee

keer wordt doorsneden door een fietspad dat niet duidelijk is aangegeven. Van links of rechts

kunnen ineens fietsers of brommers opduiken zonder dat je dat op voorhand verwacht. De

situatie ter plekke behoeft veiligheids aanpassingen is de overtuiging van mijn fractie.

2. Vervolgens bij de dagopvang aan de Wageningseberg in Vathorst. De dagopvang is aan de

rechterzijde van de straat gesitueerd. Echter de rijroute door deze straat is linksom. De busjes

die voor het vervoer gebruikt worden hebben de uitgang aan de rechterzijde. Door dus

linksom het rondje door de Wageningseberg te maken moeten de gehandicapten kinderen

aan de straatzijde uitstappen. ( de Wageningseberg is als een soort Uu aangelegd waardoor je

terug komt op het beginpunt) Als bepaald zou worden dat de rijrichting rechtsom zou

kunnen zijn, dan komen de busjes direct met het indraaien van de straat aan de goede zijde

van de stoep uit. De enige aanpassing die gedaan moet worden is de twee borden in de straat

omwisselen. Mijn fractie is dan ook benieuwd of dit mogelijk is en/of wat wij over het hoofd

zien waarom deze aanpassing niet mogelijk zou zijn!

Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende vragen.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

 

Vraag 1: Is het college bekend met bovenstaande feiten ?

Antwoord 1: Wij zijn bekend met bovenstaande situatie

 

Vraag 2: Is het college in het geval van het Haf, bereid om waarschuwingsborden en of spiegelpalen

te laten plaatsen? Zo nee, waarom niet?

Amtwoord 2: Recent vond een inventarisatie plaats van de slechtzichtpunten in Kattenbroek. Inmiddels is ook al een begin gemaakt met het plaatsen van waarschuwingsborden die weggebruikers attenderen op kruisend fietsverkeer. Ook voor de twee door de BPA genoemde locaties worden maatregelen voorbereid. Het probleem waarbij wij hier tegenaan lopen is dat direct naast de rijweg het gemeente-eigendom overgaat in privégrond waardoor het plaatsen van waarschuwingsborden (of spiegels) erg problematisch is. De borden staan dan in de rijweg in plaats van ernaast in de berm of op het trottoir. Momenteel wordt onderzocht of op het wegdek een waarschuwing kan worden aangebracht.

Overigens is Het Haf een doodlopende straat. Dat betekent dat de fietsdoorsteek bij 95% van de dagelijkse weggebruikers bekend is.

 

Vraag 3: Is het college voornemens in het geval van de Wageningseberg om in overleg te treden met

het OBV en te kijken of een rechtsom route door de straat realiseerbaar is? Zo, nee waarom

niet?

Antwoord 3: Wij kunnen ons vinden in deze suggestie en zullen het omzetten van de route in werking zetten.